Ett pris för min glömska

2013-03-18 12:16:30 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


VARNING! Följande text kan anses stötande då den innehåller upprörande siffror rörande minnet, samlat från verkliga livet. Känsliga läsare (och speciellt mina föräldrar) varnas.

Så var det det där med min glömska ja. Jag må vara slarvig och glömsk hemma, men här har det nått höjder som jag inte trodde var möjliga utan en diagnos.

Har här sammanställt lite statistik för er att gråta över. Om ni inte hade något annat för er denna måndagförmiddag!

1) iPhonen
Den första verkligt allvarliga glömskan drabbade mig i Sydney. Vi stod på flygplatsen och skulle ringa med en "payphone", men numret stod på min telefon, varför den var placerad som en tavla ovanpå betaltelefonen så vi kunde se numret. Mitt under samtalet blir vi hastigt avbrutna av en väldigt upprörd shuttlebus-chaufför som tydligen väntade på oss. Därför packade vi ihop våra pinaler och attiraljer illa kvickt och sprang därifrån.
Väl tillbaka på hostelet inser jag till min fasa att mobilen inte är med.

Den står prydligt uppställd på en betaltelefon, mitt på Sydney Flygplats inrikesterminal.

Efter många om och men lyckades vi få reda på att de hittat min telefon och att jag skulle få hämta den dagen efter.

Kostnad med tur; shuttlebuss för två personer, tur och retur; 28$
Kostnad om jag haft väldig otur; 1500kr i självrisk


2) Biljetten till Great Ocean Road
Vi hade precis checkat ut från hostelet i Melbourne och var på väg till dåliga Nomads, när tanken slår mig att jag inte har biljetten till the Great Ocean Road, som vi skulle till dagen efter, längre. Den har jag kastar serru. I papperskorgen.
Jaahadå. Trodde inte vi behövde det pappret mera. Eheh.
Fick kuta tillbaka i 35gradig hetta och hämta det, men som tur var fanns det kvar!

Kostnad med tur; 0$
Kostnad om jag haft väldig otur; 130*2 dollar för nya utflykter till Great Ocean Road


3) Nyckeln
Klockan är tio i tio och vi skall checka ut från Nomads i Melbourne. För det behövs lakanen och lydias nyckel och min nycke.... Helvete. Var är nyckeln?!?!? Letar mig halv fördärvad och svär mig till en svart tunga innan sanningen uppenbaras. Nyckeln, den har jag kastat serru. I papperskorgen. Eheh. Efter lite rotande och en allvarlig sårad värdighet återfinns den. Kan checka ut tjugo över tio, och lyckades undvika "late check-out-fee".

Kostnad med tur: 0$
Kostnad om jag haft väldig otur; ca 30$ i nyckelkostnad och ca 30$ för sen utcheckning


4) Sarongen
Glömde min sarong på en offentlig toalett i Byron Bay. Misstaget upptäcks inte förrän ca tre dagar senare, då jag tvingas köpa en ny sarong i Sydney.

Kostnad med tur; 15$ för en billig sarong
Kostnad eftersom jag hade otur; 25$, för den enda sarongen som fanns på hela Bondi Beach.


5) Pengar
Glömde alla pengar och mitt kreditkort säkert undanstuvat på hostelet när vi skulle till Bondi Beach. Fick låna pengar av Lydia hela dagen.

Kostnad med tur; 0$
Kostnad om jag haft otur; obestämd summa, om Lydia fått för sig att ta ut ränta..


6) Kläder
Bytte om nere i ett av badrummen i Sydney.
Dagen efter kommer hostelägaren fram och säger att någon av mig eller Lydia glömt sina svarta shorts i badrummet där nere. Triumferande påstår jag att det är Lydia, jag hade kjol på mig! Haha! Lydia nekar. Då börjar hostelägaren beskriva något som lät väldigt likt min kjol... Och mycket riktigt. Där ligger kjolen, prydligt ihopvikt på badkarskanten. Suck.

Kostnad med tur; 0$
Kostnad om jag hade haft otur; 0$


7) Sovkläder
Klockan är Tidigt och jag skall skypa med mamma. Har precis gått upp och bytt om när mamma ringer, så fortfarande med mina sovkläder i handen går jag ner i uppehållsrummet och lägger kläderna brevid mig.

På kvällen upptäcker jag att någon stulit mina kläder.

Eller så ligger de kvar i uppehållsrummet....

Kostnad: 0$
Kostnad om jag haft otur; 0$


8) Minneskortet
Har fört över alla bilderna från kameran till en USB-minne, och skall morgonen efter till the Great Ocean Road. När jag knäppt 5-7 bilder upptäcker jag att de inte sparas. För minneskortet sitter inte i kameran utan kvar i datorn på Nomads äckelhostel.

Kostnad om jag haft tur: 0$ om kortet upphittats
Kostnad eftersom jag hade otur: 22$ för nytt minneskort


9) Nyckeln (once again...)
Glömmer nyckeln placerad ovanpå toalettlocket, men lyckas komma på det bara fem minuter senare och kan springa tillbaka och hitta den.

Kostnad med tur; 0$
Kostnad om jag haft otur; ca 30$


10) Hårspännesburken
Jag går in i badrummet och sätter upp håret.
Lydia går i badrummet och hittar alla mina hårspännen på handfatsbänken.

Kostnad: 0$



Slutsatser jag har dragit av dessa siffror;
- Melbourne triggar igång extra dåligt minne hos mig.
- Nycklar försvinner allt för lätt
- Lydia har ett enormt tålamod..
-... till skillnad från mig
- Min glömska kunde som mest ha kostat 4500kr..
-.. men då jag hade väldig tur väldigt många gånger kostade den drygt 500kr
- Den som får ta hand om mig när jag blir gammal och glömsk på riktigt får det INTE lätt


Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu