Swahili

2015-06-21 19:30:00 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Swahili

Det officiella språket i Tanzania är swahili, tillsammans med lite olika lokala språk och till viss del engelska, så vi försöker lära oss lite fraser på just swahili. Det har visat sig vara svårare än ihopskruvning av en ikeabyrå där bruksanvisningen är på esperanto och hälften av skruvarna saknas. 
Vi kan inte förstå varför det är så svårt för det är inga krångliga ord och inget konstigt med uttalet. Vi misstänker att det kan ha att göra med att det är ett väldigt "kantigt" språk med mycket stavelser, men antagligen är vi bara mer efterblivna än vi trodde.

Dagens mål var att lära oss "Vad heter du?" och "Jag heter";
-Jina laku nani? 
- Jina langu ni Julia

Inte så svårt.

Saker jag sagt istället för detta;
- Juni langooni?
- Jinanku namini?
- Jina makomani?
- Jina langos Julia
- Någonting med langos Julia

HUR SATANS SVÅRT SKA DET VARA??!?

De har även försökt lära oss godmorgon/goddag/godkväll men det är ännu mer omöjligt. Första två orden av tre är Habari Sa, men sen skulle det kunna vara precis vilken bokstavskombination som helst och jag hade köpt det.

Får helt enkelt försöka att inte skaffa mig en swahilitalande man. Synd dock att jag inte kan sno med mig ett av barnen hem...

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu