Australien

2013-03-13 13:09:55 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..



Har inte skrivit så mycket om Australien som land kom jag på, utan jag fyller bloggen med meningslöst tjafs om små incidenter. My apologies.

Allt jag har hört om Australien har visat sig stämma. Naturen är helt otrolig, även om det är bra mycket mer regnskog än vad jag kanske trodde från början. Kängurur och wallabies hoppar längs vägarna så fort man tagit sig utanför stan, och surfarna svärmar på vågorna. Det australiensiska folket tillhör bland de mest hjälpsamma och vänliga jag stött på. Det räcker att man stannar upp ett par sekunder på stan och ser rådvill ut så har minst en person frågat om man behöver hjälp.

Det finns dessutom en uppsjö av saker att göra, jag hade kunnat bo här i åratal utan att göra allt man vill.

Men. Det finns alltid ett men.
Det är otroligt dyrt.
Jag förstår mer och mer varför det är så populärt att ordna "Work and Holiday"-visum, för pengarna rullar iväg med en häpnadsväckande hastighet. På bloggen må jag skriva om budgetfusk och det ena och det andra, men sanningen är ändå att vi försöker leva sparsamt, så ta bloggen med en nypa salt eller tre;)

Priserna är typ som i Sverige, så att vara här i sex veckor kan jämställas med att ta ledigt hemma i sex veckor och betala 6000 i hyra/månad och dessutom resan runt med tågbiljetter och se sevärdheter och uppleva kulturen. Det är väldigt dyrt med andra ord.

En lunch ute kostar 70-90kr, en hostelnatt ligger på 200-250kr, utflykter pendlar mellan 1000-1500kr, spårvagnsbiljett kostar 50-60kr tur och retur och så vidare.

Men det enda jag har att säga är att det är värt varenda krona tre gånger om, för det är ett fantastiskt land och jag ångrar inte för en sekund att det var hit vi åkte!:) (även om fika och bio vid hemkomst blir ett minne blott)

Såå enough med seriöst snack, gusålarvigt. Nästa inlägg är det back to normal!


Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu