En tredjedels hamburgare

2012-09-08 00:07:45 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Två saker har fått min underläpp att darra denna fredag, vilket är två för många.
 
Åh, jag kan se er skaka av spänning, så låt mig befria er från ert ovissa tillstånd, och berätta de vansinnigt trollbindande händelserna; The Tales of Julieta! (Det här med dramatik har alltid i hemlighet vart min grej)
 
1. Sagan om den svältande trollkarlen (läs uteliggaren)
Den fagra (egen tolkning) Julieta vandrar visslande en solig fredagseftermiddag i September mot Kvantum för att inhandla veckans dos av lösgodis selleri, då en mörk skepnad skuggar solens värmande blick.
-"Låt en gammal man fråga en dum, mycket dum fråga", hörs en röst, samtidigt som en ganska unken vindpust ställer till obehagliga andninsbesvär för vår huvudperson. 
Något obehaglig till mods slår hon upp blicken och möts av ett vacker, aningen tandlöst och ruttet, leende, tillhörande en av SKFs många hemlösa. (Ni missade väl inte historien om SKF-racet utanför Systembolaget varje morgon? Någonting sade Julieta, att denna man stod högt på rankinglistan) 
-"Det är så att jag försöker skrapa ihop 9:- till en hamburgare...du har inte några kronor över?"
Julietas hjärta sjönk som en sten, då hon för en gångs skull inte ignorerade sin medmänsklighet och stegade förbi, utan faktiskt kände en viljan att förhindra att mannen fick en hungrig kväll, och hon insåg att hon för en gångs skull var väldigt barskrapad på kontanter. 
Efter frenetiskt grävande i en ekande plånbok, hade ynka tre kronor samlats ihop, ett belopp som fick det att bränna i kinderna av skam. Stackars mannen som behövde dem så mycket mer!
Men Unken-Pusten bara log sitt soligaste leende med extra glugg, och tackade så hjärtligt för hjälpen.
 
När Julieta tre minuter senare hittade en undangömd, förarglig 5-krona, var tårarna inte långt borta. Om jag hade hittat den några minuter tidigare, hade han bara varit en krona kort från sin middag!
*hulk-hulk*
Den 5-kronan kommer bli oanvänd tills jag ser honom utanför jobbet nästa gång.
Take my word for it.
 
 
2. Alice Pyne's Bucketlist

Say no more.
Kolla in denna flickans kamp mot cancern, och läs hennes "Bucketlist" samt världens försök att hjälpa henne. 
Alice Pyne 
 
 
 
 
 
Det var allt för idag.
 
Godnatt!! 
 

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu