Open Water Certified

2012-03-31 18:03:48 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Den telefon jag kopt har i Mexico har det mest irriterande alarmet man kan tanka sig.
Det ar en ytterst formell kvinna, alldeles for positiv for att vara alarm, som sager "It is time to wake up, the time is __:__".

Inte mindre an tva ganger den har veckan, har Tanten fran Underjorden vackt mig med den exakta frasen :"It is time to wake up, the time is 04:40".
TJUGO I FEM!
Det ar inte ens ljust! Man gar upp innan soluppgangen. Och jag kan saga er att det inte ar en helt enkel uppgift att sopa bort sanden fran Communal Area nar man inte kan se sanden...
Men hur som helst, anledningen till att vi gatt upp sa tidigt ar for att vadret har varit amaaaazing.

Har hunnit med 10 dyk under veckan, och kan harmed kalla mig OpenWater-diver. Antligen! Har blivit helt kar i att dyka, finns ingen battre kansla. Min instruktor Rhu ar grym, och efter avslutad kurs gav han mig det finaste berommet jag fatt nagonsin. Under nasta vecka ska jag paborja Advanced Diver, om vadret haller i sig.

Vad galler monitoring sa ar jag pa god vag.
Nar jag akte hit sa trodde jag att jag bara behovde kunna korallerna, och sen kunde man borja.
Lat mig saga att processen ar avsevart langre an sa.

1. Lar dig alla koraller och fa minst 95% pa ett test.
2. Fa 100% pa spotdives, vilket ar dyk dar de pekar ut koraller som du ska identifiera. 
3. Ha en lecture om antingen CC (Coral Communities and Diseases) eller PI (Point INtercept). Jag ar CC.
4. Klara minst 95% pa ett test.
5. Fa 100% pa spotdives, vilket ar samma sak som de andra spotdivesen men nu ska du kunna peka ut sjukdomar, hot och annat mot korallerna.
6. Practice monitoring, alltsa att pa ett korrekt satt kunna lagga ut utrustningen som behovs, och sedan identifiera allt.
7. Supervised monitoring. Monitoring pa riktigt fast med en person som kontrollerar allt du gor.
8. Monitoring pa egen hand!

Nu haller jag pa med CC-spotdives, sa om allt gar enligt planerna raknar jag med att kunna paborja monitoring inom kort!

Vill verkligen satta igang med monitoring, det var ju darfor jag kom!
Dykningen har ar valdigt bra, klart vatten, mycket fiskar och maassa koraller. Under ett dyk igar sag vi 2 lionfish, 1 enorm murana, en hummer och en gigantisk krabba. Skoj!

Lionfish ar en jattevacker fisk som vi inte alls tycker om. Det ar en sa kallad invasive species, som haller pa att ta over och rubba balansen som finns pa revet. Ser man en lionfish ska en member of staff doda den...Lite sorgligt.

Nu har vi fatt helg, vilket var lika bra eftersom vadret ar lite sisadar. Vi ska antaligen in till Playa idag, tror jag iallafall. Det ar sa manga saker som jag vill gora under helgerna har; aka till Belize, aka till Cozumel, cenote-diving och halsa pa folk i Mahahual.
Foregaende fas av manniskor har bara en vecka kvar har nu. Nastan alla aker, och det ar bara sex stycken av oss som ska stanna till nasta fas. Det kommer alltsa att bli helt nya manniskor, vilket kanns valdigt konstigt. Det kanns lite trakigt, men arligt talat ar det bara ett par tre stycken som jag verkligen kommer sakna ordentligt. En av de ska gora sin divemaster i Mahahual (en liten stad langre soderut), sa jag ska halsa pa honom dar om nagra veckor tankte jag! :)


Okej jag haller pa att fa panikattack pa detta sega internet, vet inte vad som flyger i det. Brukar normalt sett vara bra! Far skriva senare, sorry!


Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu