Pez Maya

2012-03-07 00:08:29 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Phew, efter en intensiv dag relaxar jag "äntligen" med lite korallpluggande.

Väskorna står äntligen packade och klara, efter många timmars blod, svett och tårar.
Jag reser med min backpacker-ryggsäck på 65 liter, och den är så full som något kan bli.
Varje kvadratcentimeter av utrymmet är untyttjat; till och med en sovsäck fick plats i den!

Nu återstår bara att komma igenom Mexikanska tullen.
Med tanke på hur mitt handbagage ser ut kommer jag antagligen att bli arresterad och kastad i fängelse för boksmuggling. Åtta böcker totalt i handbagaget, här ska läsas!


Det slår mig att jag inte berättat så mycket om vad det är jag ska göra. Inte för att någon har frågat, men här är det jag som är in charge så det ska berättas ändå!


Lördagen 10 Mars startar projektet som jag ska vara deltagare på under åtta veckor.
Under den här tiden kommer jag ta dykarcertifikat, samla in prover och göra mätningar på korallrevet som finns längs Mexicos kust.
Man bor ute i Sian Kaan-reservatet, ett unikt naturreservat längs Yucatanhalvön. Reservatet är unikt på så sätt att det är så välbevarat i natur och djurliv,  varför man inte tillåter turister att dyka där. Projektet har "ensamrätt" på att dyka i revet, så förhoppningsvis blir det en riktig upplevelse!



Så här ser det ut när jag skjuter upp det verkliga jobbet genom att organisera pluggar!

Man bor i en bas på stranden, under väldigt primitiva omständigheter. Vi snackar stampat jordgolv och presenningstak, true story. Dessutom har jag hört att man inte har duschar, utan man får duscha med hinkar...det blir...spännande, hrm.

På torsdag när jag landat i Cancún ska jag ta mig till den lilla turistorten Playa del Carmen, för att spendera ett par nätter där. Sedan möter man upp resten av de nyanlända volontärerna och åker gemensamt till Tulum, för att sedan fortsätta till Pez Maya, som basen heter.

Sen är jag tom på beskrivningar, resten får vi se hur det blir!


Forskningen är även anledningen till att jag måste lära mig korallerna. För att kunna identifiera korallerna korrekt, och på så vis ge ett sanningsenligt resultat till statistiken som sammanställs, måste man vara hundra på vad det är för korall och varför. Det är baskemig inte det enklaste, det kan jag lova!
51 koraller med latinska namn, jeez.

Jag kommer helt ha glömt bort svenskan när jag kommer hem, då är det spanska och latin som gäller!


Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu