Mot Alla Odds

2012-02-14 21:39:25 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Inleder fjärde dagen irad med kvälls-migrän, och hurrar högt.
Börjar fundera på ifall min migrän utlöses av någonting särskilt, eftersom den är så intensiv nu och har varit det ett tag. Tåls att tänkas på.

Har precis tittat klart på "Mot Alla Odds". Är så mäkta imponerad av deltagarna i det programmet. Inte många "normala" har klarat av att gör det de gör, och de allra flesta i programmet gör det utan att gnälla och med ett leende på läpparna. För er som inte följer programmet, så ska 10 deltagare med olika funktionsnedsättningar ta sig 150 mil från Victoriafallen (Zambia) till Skelettkusten (Namibia). Visst är det en fantastisk möjlighet de får, men tänk vad vsårt det är för många av de. Proteser som skaver, kryckor som man får blåsor av, synfel, och så vidare och så vidare. Är fantastisk imponerad.
Särskilt mycket är det tre personer som imponerar på mig, och det är Lorentsio, Lena och Samsey.

Samsey Saine
Kille på 32 år som föddes utan armar och ben. Han gör allting med vänster fot, och tar spjärn med höger. Och med allt så menar jag allt- kör bil, dricker kaffe, tar på sig tröjan, är inne på datorn och svarar i telefon. När han sitter med en stor jäkla kökskniv i foten (alltså håller med foten, inte huggen i foten) och skär en lök i snyggare tärningar än vad jag hade gjort så är min haka nere i underjorden alltså. Helt jäkla otroligt, är så fascinerad!
Att han dessutom verkar vara alldeles enormt ödmjuk gör honom ännu mer intressant. Han är i programmet rätt tystlåten och säger inte så jättemycket, men det han säger känns alltid välriktat och genomtänkt. Han ställer dessutom upp för de andra deltagarna hela tiden. Sjukt go kille verkar det som.


Lena Nordqvist
Lena är 28 år och blev bokstavligt talat överkörd av en lastbil som vägde 12 ton. Hon blev krossad mitt itu, men överlevde och sitter i rullstol. Att någon som har varit med om en så kraftig olycka och fått benen förlamade, kan ha en sådan inställning som hon har, är verkligen beundransvärt. Ända från början av programmet blev Lena en favorit, framförallt eftersom att man aldrig ser henne utan att hon antingen säger någonting positivt eller har världens bredaste leende på läpparna. Jag är i princip avundsjuk på hennes inställning, jag hade också velat vara så positiv och glad!
Hon är så snäll i programmet (och säkert annars också) och hjälper alltid alla. I sin presentationsvideo påstår hon sig vara "lite egoistisk", men jag protesterar högljutt med tanke på vad man sett. Hon talar från hjärtat och hjälper deltagarna och kämpar och sliter. Idag när hennes rullstol fick punktering två gånger så knep det liksom till i hjärtat på mig när hon såg så ledsen ut.
Jag är avundsjuk för att jag inte känner henne privat, för det verkar vara världens mest genuint genomsnälla människa!




Laurentsio Petterson
Laurentsio är den kille jag sett som utan tvekan ler mest. Hela tiden. Heeeela tiden.
Så underbart att man kan vara så glad!
Han är 31 år och föddes med korta ben, utan knäleder. Därför måste han använda rullstol i programmet och kan inte gå längre sträckor.
Laurentsio är en sådan som verkar ha haft ett extremt utmaningsrikt liv, men ändå är han så positiv och stark.
Han hjälper alltid deltagarna i programmet, exempelvis då Dennis som har svårt att gå måste åka rullstol så hjälper han gladeligen till. Han kör rullstol som har punktering för att underlätta för andra och massa mer.
Helt fantastisk kille.






De här människorna är så starka i mina ögon, och jag önskar att jag hade en inställning som motsvarade hälften av deras. De får mig (och missförstå mig inte) att vara avundsjuk på att ha ett funktionshinder. Jag menar inte att jag vill ha ett funktionshinder bokstavligt talat, och jag förstår att de har det svårt och jobbigt på många sätt och vis. Det jag menar är att om man får en sådan fantastisk livsglöd och inställning av att ha det, så är det avundsvärt!

Är så imponerad av alla deltagarna, inte bara Samsey, Lena och Laurentsio, utan även Dennis, Madelen, Anna, Leif, Masoud, Harald och Malin. Jag hoppas verkligen innerligt att de klarar sig hela vägen till skelettkusten, och jag kommer att sitta bänkad! För er som inte har sett serien, börja titta!
Deltagarna är verkligen väl värda upplevelsen.




Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu