Advanced Open Water Diver!

2012-04-14 23:25:15 / 0 kommentarer kommentera inlägget?..


Hejsan!

Antligen tillbaka till civilisationen.
veckan som gatt har for det forsta varit helt fantastisk, och for det andra gatt helt fantastiskt fort.
De nya volontarerna ar om mojligt annu mer sociala och lattpratade an de andra, och vi har sa roligt! Det ar faktiskt en tjej fran Sverige som jag kommer valdigt bra overens med, tyvarr bor hon inte jattenara utan i Falun...

En ny lek har introducerats pa basen. Eller ja, folk kallar det for lek, jag kallar det for tortyr. Det gar ut pa att man ska gora ett speciellt tecken mot varandra, sa kallat goggles (ni vet nar man gor "okej"-tecken upp och ner pa framfor ogonen med fingrarna...svart att forklara). Om nagon moter ens blick nar man har goggles pa, sa maste den personen gora en armhavning, savida inte personen i fraga hinner ta tag om sin haka innan man fatt ogonkontakt. Det har visat sig att jag ar helt fenomenalt bra pa det har spelet, framst pga av att jag ar valdigt misstanksam och gar omkring med handen pa hakan hela tiden, sa folk har borjat attackera mig i gang. Om man ska gora en armhavning maste man gora den dar och da, oavsett var man ar. Mexikanarna tittade lite underligt pa mig nar jag helt plotsligt slangde mig ner pa gatan och gjorde tre armhavningar....

Har under veckan avslutat min Advanced Open Water, wihoo! Har faktiskt beslutat mig for att ga till nasta steg och gora min Rescue Diver har nere ocksa. Killarna som haller i kursen ar sa noggranna, och det ultimata provet pa kursen ar ett sa kallat Hell Dive. Dar gar allting fel; de far panik, satter pa sig utrustningen fel, andas slut pa all luft, forsoker dranka en, hoppar av baten i farten, forsvinner, har springrace i vatdrakter och allting. Det ar en riktig pers. Har bara sett andra volontarer utsattas for det och skrattat mig halvt fordarvad, kommer antagligen inte skratta lika mycket under mitt dyk...

Advanced open Water ar en snabbt avslutad kurs. Man gor fem dyk, sa kallade adventure-dives. Vi har gjort foljande dyk:
1. Boat-dive
    Helt vanligt dyk fran en bat. Det ar den sortens dyk vi alltid gor och man lar sig lite olika namn pa baten, olika satt att komma i vattnet och sa vidare. Fick en liten utmaning under vart batdyk. Det ar jag och Hollie som gor det tillsammans, och var instruktor Rhu var en liten bit bort med en annan volontar. Helt plotsligt kanner jag hur Holle griper tag om min ficklampa (som var fastspand i min BCD) och sliter mig uppat. Det ar pa haret att jag tappar regulatorn ur munnen, men lyckas ha kvar den. Hollie har panik och drar mig uppat, och da fattar jag att hon tappat alla sina vikter. Om det hander stiger man uppat alldeles for snabbt och riskerar att fa Decompression Sickness. Forsokte vara lugn och tomma hennes BCD helt pa luft och sedan min egen samtidigt som jag fick kampa for att halla henne pa botten. Hon borjade simma mot var instruktor som fick halla fast henne medan jag hamtade tillbaka vikterna. Det var riktigt intressant och ganska kul att nagot hande for att var arlig, men jag ar glad att hon inte skadades!

2. Naturalist
    Man lar sig lite olika koraller (jag kan ju redan de men H ar fisk sa henne fick jag lara) och nagra olika fiskar, som H larde mig.

3. Peak Performance Buoyancy
   Mitt alsklingsdyk sa har langt. Jag har valdigt latt for det har med buoyancy av nagon anledning, sa alskade att lara mig knep for att fa den annu battre. De kallar mig for PADI-Spy pa basen, for de vagrar tro pa att jag aldrig har dykt forut. Det roligaste vi gjorde pa PPB var att Jim var instruktor stack ner en metallpinne i sanden. Vi skulle, utan armar, och med enbart frogkicks, simma fram till pinnen. Vi skulle positionera oss sa att vi kunde sanka ner huvudet och halla in purgeknappen under ett par sekunder med hjalp av pinnen. Var ASROLIGT! Ja jag ar lattroad...

4. Deep Dive
....pa tal om lattroad. Ett djupdyk ar ett maste for att fa bli Advanced. Man tar sig ner till 30 m djup. Nar man borjar komma ner mot 25 meter ungefar sa utsatts man for nagot som heter Nitrogen Narcosis, och det har att gora med att nitrogen kommer in i kroppsvavnaderna pga av trycket. Man reagerar valdigt olika pa detta. Vissa beter sig konstigt, klantigt, medan vissa bara ar helt fascinerade av ingenting. Jag borjade skratta, helt hysteriskt. Jag skrattade konstant under hela dyket, at allt. Min instruktor Bens har stog ratt upp i vattnet, och det var uppenbarligen det roligaste jag sett i hela mitt liv. Ben sjalv var helt fascinerad av att guppa upp och ner fran botten och titta pa en fisk (som vi ser hela tiden), medan Hollie blev valdigt trogtankt...Det var vansinnigt roligt! Vi fick identifiera olika foremal under vattnet. Ben tog fram en tomat som jag trodde var ett apple eller nektarin. Vi skulle aven jamfora varandras depth-gauges under vatten for att se hur djupen kan skilja pa olika apparater. Jag kunde inte se hur manga meter Bens sade, sa jag skrev "deep". Genialiskt.

5. Navigation
   Det samsta dyket jag gjort. Strommen var sjukt stark, sa att simma i en perfekt fyrkant var valdigt valdigt svart! men det var roligt iallafall, for vi sag en flackig murana, en stingrocka och en hel flock med barracudas.


Sa fort batarna ar ute och dyker maste vi ha en som sitter vid radion, ifall nagot hander. Igar nar jag satt vid radion sa hor jag plotsligt hur den ena kaptenen anropar den andra och sager " Vi just saw a whaleshark". Jag holl pa att kissa ner mig av avundsjuka!!! Forsta gangen nagonsin de sett en valhaj darute! SA AVUNDSJUK!


Imorgon ska jag och Hollie, Dov, och Martin besoka tva cenotes har nere; Gran Cenote och Car Wash. De ska tydligen vara valdigt vackra sa jag ser fram emot det! :)

Nu ska jag tillbaka till hotellet och vila litegrann, sov bara tva timmar inatt och det haller inte om vi ska dyka imorgon! Ciao, hors senare!



Gran Cenote

Kommentarer

NAMN Kom ihåg mig?

EMAIL

BLOGGADRESS

KOMMENTAR:

Trackback
  
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu